Юлія Островська: Стратегічно правильно буде підсилити українське іномовлення англомовним телеканалом

Юлія Островська. Фото: kanaldim.tv

Генеральна директорка державного підприємства "Мультимедійна платформа іномовлення України" ("МПІУ") Юлія Островська розказала про ідею та плани The Gaze.

— Розкажіть, навіщо "МПІУ" вирішила запустити англомовну диджитал-платформу The Gaze?

— Ідея сучасного англомовного медіа, орієнтованого на західну аудиторію, яке б пропонувало матеріали про Україну та нову Європу в широкому контексті, а не лише у випадку глобальних криз та катаклізмів, не нова. Медіаспільнота неодноразово дискутувала про те, що Україні потрібне медіа, яке б на глибинному рівні транслювало масовому західному споживачу нашу цивілізаційну спорідненість, наші спільні цінності і, відповідно, спільне майбутнє. Війна загострила таку потребу. Зараз Україна в фокусі світових ЗМІ, але далі війни їхній інтерес майже не йде, вони не заглиблюються в питання хто такі українці, чим живуть, чим цікаві. На Заході знання про нашу країну часто все ще перебувають під впливом російської пропаганди, з якою вільний світ лише починає боротися, і яку Росія продовжує просувати й підтримувати, де тільки може.

The Gaze має стати тією діджитал-платформою, яка на хвилі органічного інтересу до нас, допоможе закріпити серед громадян західних країн розуміння та відчуття України і українців природною складовою європейської цивілізації, важливою для їхнього майбутнього. Простими словами, The Gaze має формувати у західної аудиторії інтуїтивне відчуття нашої країни як своєї і близької. Це, своєю чергою, руйнуватиме російські міфи про нас, робитиме підтримку України західними демократіями більш міцною і зрозумілою та важливою для глобального майбутнього. Власне тому The Gaze позиціонує себе як діджитал платформа нової Європи, і саме таку інформацію подає, а Україна є складовою цього великого конструкта.

— Хто придумав цей формат?

— Це не новий формат. ДП "МПІУ" було проведено дослідження способів та форматів, які найкраще сприймаються нашою цільовою аудиторією. Фокус-групи показали, що західній аудиторії цікаві платформи, які поєднують розважальний контент, репортажі, аналітику і стримінгові формати, такі як Vice або Insider. Найбільшу увагу привертає комбінація "серйозних" політичних новин з легкими "позитивними" історіями, цікавими фактами, новинами про мистецтво, культуру, подорожі, побут, кухню, історію, технології, подані в широкому контексті з гучними заголовками, без надмірної деталізації, з гумором. Наприклад, респонденти в усіх групах бажаним елементом такого медіа вказали кулінарне шоу, адже приготування їжі — це і невід’ємна частина нашого щоденного життя, і одна зі складових національної культурної спадщини.

— Як приймалось рішення про запуск?

— Створення The Gaze цілком відповідає завданням іномовлення, покладеним на ДП "МПІУ" законом України "Про систему іномовлення України" та Статутом ДП "МПІУ". Ними, зокрема, визначено, що предметом нашої діяльності є забезпечення входження України у світовий інформаційний простір, сприяння задоволенню інформаційних, культурних, освітніх потреб іноземної аудиторії шляхом створення і поширення відповідних програм, сприяння зміцненню міжнародних зв’язків України, зростанню її авторитету у світі, популяризація української багатонаціональної культури. Відповідно, розуміючи завдання та наявність ресурсів, було створено The Gaze.

— На яку аудиторію розрахована платформа? Для яких країн актуальний цей формат?

— Насамперед, The Gaze орієнтується на масового медіаспоживача з Великої Британії та США. Окрім того The Gaze тримає в фокусі всі країни західного світу. Наприклад, у нашому дослідженні були також респонденти з Австралії та Нідерландів.

— У офіційному пресрелізі йшлось, що метою платформи "МПІУ" називає "знайомство масової західної аудиторії з феноменом країн нової Європи та України як її складової, з її людьми, історією, природою, культурою, політикою, економікою та впливом на глобальне майбутнє". Який контент розкриває цю ідею?

— У The Gaze цілісний концепт, ці задачі вшиті у весь наш контент в усіх розділах. У деяких матеріалах ми прямо говоримо про Україну, якщо це топ подія дня чи топтема, яку неможливо оминути увагою, а в інших — міксуємо з іншими країнами.

Для прикладу, у розділі "Культура" є матеріал про топ музичних фестивалів Європи цього літа, в ньому розповідається про фестивалі Вельсу, Франції, Польщі, Хорватії, Угорщини і наша "Країна мрій" на ВДНГ. У тому самому розділі є публікації про скіфське золото, лондонський прайд, відновлення Туреччиною Аккерманської фортеці в Білгород-Дністровському. Стаття про ідеї, що змінили європейський кінематограф, розповідає і про французьку "нову хвилю", і про Лукіно Вісконті, і про Сергія Параджанова.

У відеоформатах, наприклад, у кулінарному шоу Chefs Next Door розповідається про особливості приготування однакових продуктів чи страв у різних країнах, показана спорідненість їх кулінарних традицій, в тому числі українських.

— Хто придумував концепт YouTube форматів? Наприклад, розкажіть про Hidden Angle з ведучим Mr Quack. Проєкти ведучих марафону, кулінарне шоу тощо.

— З метою якісного та всебічного виконання завдань іномовлення, ДП "МПІУ" оголосило мистецький конкурс з відбору конкурентоспроможних ідей та концепцій різножанрових відеоінформаційних матеріалів та інформаційних матеріалів текстового характеру, які будуть висвітлювати для жителів Європи та США події у світі з означенням позиції України щодо цих подій для подальшого розміщення на діджитал-платформі з метою просування у світі українського інформаційного продукту. Були відібрані найкращі проєкти і відповідно укладені договори на розробку ідей та концепцій та створення відповідних матеріалів. Інформація про укладені договори є на Prozorro.

Що стосується Hidden Angle і Mr Quack: подібні "лялькові" формати популярні серед західних глядачів, зокрема американців та британців. ДП "МПІУ" вирішило скористатись зрозуміли для нашої аудиторії форматним рішенням і прошити його потрібними нам меседжами. Наприклад: важливі для України теми пригожинського бунту і його наслідків, викриття кількох сотень фейкових сайтів, які поширювали російську пропаганду і брехню про Україну в Болгарії, згадка про далекобійну зброю для України загорнуті в один ряд з дуже різними новинами — від бою Ілона Маска з Марком Цукербергом до переслідування поліцією Північної Флориди дивного водія, вдягненого лише у пов’язку на стегнах. Усі ці новини обов’язково об’єднує те, що вони були в топах світових медіа — YahooNews, Politico, CNN, Deutsche Welle, Associated Press, ВВС, Sky News, METRO і т.п.

— Чим The Gaze може бути цікавим для європейського читача? У чому його унікальність саме для аудиторії європейських країн? Як популяризуватимете платформу?

— Жителі західних країн мають сформовані звички споживання інформації і коло медіа, яким вони довіряють. Щоб потрапити в це коло, The Gaze необхідно відповідати певним вимогам: вийти за межі локальної української тематики, розповідати про глобальні речі, вплітаючи в них українські історії та українських героїв, спілкуватися з аудиторією її мовою, оперувати її цінностями, розказувати про ті речі, які їй цікаві, більше розважати, ніж замислювати. The Gaze прагне, використовуючи нинішній органічний інтерес до України, запропонувати західній аудиторії нові знання, досвід та емоції про ту частину Європи, яка все ще залишається мало відомою для них.

З одного боку, у нас унікальна пропозиція, бо, крім The Gaze, зараз немає українського медіа, яке б орієнтувалось виключно на західного споживача і просувало українські наративи в загальному контексті нової Європи. У The Gaze ми працюємо з локальними медіа Польщі, Сербії, Хорватії, інших країн, і фактично пропонуємо погляд на 360 градусів на все, що відбувається в регіоні.

З іншого боку — ми прагнемо потрапити з цією пропозицією на дуже висококонкурентний ринок, і розуміємо всі супутні ризики. Ми бачимо просування The Gaze в кілька етапів: наповнення платформи контентом, який надасть їй потрібної глибини; просування через цифрові та офлайн майданчики, таргетовані на нашу аудиторію.

— На яку аудиторію ви плануєте вийти до кінця року? Могли б ви назвати цифри і показники підписників, переглядів тощо.

— The Gaze заходить на дуже насичений пропозицією ринок зі сталим медіаспоживанням. Зараз йдеться не так про цифри переглядів, як про те, щоб заявити себе на цьому ринку і сформувати ядро лояльних глядачів і читачів.

— Яка команда робить цей проєкт? Розкажіть про редакцію та продакшн?

— ДП "МПІУ" було проведено мистецький конкурс та відібрані найкращі проєкти. З переможцями мистецького укладені договори на розробку ідей та концепцій та створення відповідних матеріалів. Інформація про укладені договори доступні на Prozorro.

Базові програмні та редакційні рішення ухвалює менеджмент ДП "МПІУ". Частину виробничих завдань ми виконуємо нашими штатними співробітниками і, відповідно, "під The Gaze" ми окрему редакцію не набирали. Іншу частину вирішують зовнішні підрядники, які перемогли у мистецькому конкурсі. Яка кількість людей у них задіяна — це сфера компетенції підрядника.

— У травні на "Прозоро" був тендер на створення концепцій для діджітал-платформи. Перемогло у тендері ТОВ "ІМАЖИНАРІУМ". Цей тендер передбачав роботу над The Gaze?

— Даний тендер передбачав роботу для The Gaze в комплексі: від розробки ідей (концепцій) до створення матеріалів для розміщення на діджитал-платформі.

— Які кошти платформа виділяє для цього проєкту?

— Неможливо розділити бюджет ДП "МПІУ" на The Gaze, канали "Дім" та FREEДОМ, англійську та арабську редакції UATV, тому що у нас єдина матеріально-технічна база, спільні виробничі потужності, спільні сервісні служби (адміністрація, юристи, фінанси, IT-підтримка, кадри) і т.п. Щодо вартості проєктів, які для The Gaze виробляють зовнішні підрядники, визначені в процесі переговорів, відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" та Постанови Кабінету міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року, інформація про них доступна в електронній системі публічних закупівель Prozorro.

— Як бачите розвиток платформи? Які КРІ і на який період ви ставите?

— Платформа The Gaze щойно стартувала, і першочергова задача подивитись, як працює те, що було концепцією, а стало продуктом. Далі вирішуватимемо, що підсилити, а від чого, можливо, й відмовитись. Точно обіцяю, що ми будемо постійно експериментувати з форматами та більш глибоко розвивати стримінги та подкасти. На цьому етапі наш ключовий КРІ — якість аудиторії і зворотний зв’язок від неї.

— Чи планує Мультимедійна платформа іномовлення запуск англомовного іноземного каналу? Що потрібно для реалізації цих намірів?

— Наразі у ДП "МПІУ" вже є два англомовні діджитал-ресурси The Gaze та UATV English. Якщо ж ви маєте на увазі класичне лінійне телебачення, то стратегічно буде правильно підсилити українське іномовлення англомовним ТБ-каналом, але у кожного рішення є своя ціна і доцільність. За наявного ресурсу, у цій площині ми зосереджені на розвитку каналів FREEДОМ і "Дім".

Джерело: Детектор медіа

Прямий ефір